Sandtorpsskolan ligger i övre Åby, cirka en mil norr om Norrköping, ett samhälle vid foten av den vackra Kolmårdsbranten. Sandtorpsskolan ligger nära fina naturområden som vi utnyttjar i vår verksamhet.

Vår vision


Hela enheten arbetar tillsammans för att skapa ett bra fritidshem och skola med hög måluppfyllelse och en god lärandemiljö. Vi vill utveckla elevernas förmåga att visa hänsyn och att respektera andra människor för att öka den sociala kompetensen. Detta sker i samspel med andra människor, vuxna och barn. Vi strävar efter att alla ge alla elever möjlighet att arbeta utifrån sina förutsättningar. Arbetssätt och arbetsformer anpassas efter eleverna och gruppernas behov.
  • Trygghet
  • Ansvar
  • Glädje
  • Kunskap

Så arbetar vi

På vår skola har eleverna inflytande över sitt eget lärande genom bland annat regelbundna klassråd och elevråd. Hos oss är all personal behörig och vi har ett elevhälsoteam bestående av skolsköterska, kurator, resurspedagog, speciallärare och specialpedagog som stödjer eleverna att nå målen och trivas i skolan. Vi har ett aktivt och välfungerande trygghetsteam.

Vi synliggör mål för elever och vårdnadshavare. Lärarna satsar på att göra eleverna språk- och matematikmedvetna. Föräldrar är alltid välkomna till vår skola och vi delar ut en matbiljett per termin. Våra rektorer inbjuder alla föräldrar att medverka i föräldrasamverkansmöten där olika frågor diskuteras. Under varje termin hålls ett utvecklingssamtal då lärare och elev tillsammans med vårdnadshavare diskuterar kunskapsmålen. Utifrån kunskapsmålen formas en individuell utvecklingsplan för eleven. En IUP skrivs 1-2 gånger per läsår.  
Fritidshemmet är öppet 6.15-17.30. Genom lek och skapande stärker eleven sin självkänsla och sin sociala kompetens. De lär sig att umgås med andra människor, skratta, bli arga utan att slåss, kompromissa, känna sympati och empati. Fritidshemmet är ett viktigt komplement till skolan för att skapa en helhet i elevens utveckling och lärande.